НЭГҮҮН МЭДЭЭ
УИХ-ЫН ГИШҮҮН Д.ГАНБАТЫГ ҮНДЭСНИЙ БОДЛОГЫН ХОРООНЫ ДАРГААР ТОМИЛЖЭЭ

Ардчилсан намын Үндэсний бодлогын хороо өнөөдөр /2022.10.13/ хуралдаж, даргаараа УИХ-ын гишүүн Д.Ганбатыг томиллоо. Үндэсний бодлогын хорооны хуралдаанаар даргаа сонгохоос гадна Ардчилсан нам, МАН-ын УИХ-ын бодлого үйл ажиллагаанд хяналт тавих "Сүүдрийн парламент"-ыг удирдах ҮБХ-ны дарга, Тамгын газрын дарга нар сонгогдлоо. УИХ-ын гишүүн Д.Ганбатын хувьд хоёр дахь удаагаа сонгогдож буй, УИХ дахь Ардчилсан намын бүлгийн даргаар, АН-ын Тэргүүн дэд даргаар ажиллаж байна. Түүнтэй дээрх албан тушаалд Элчин сайд асан Б.Дэлгэрмаа өрсөлджээ.

ӨМНӨХ УДИРДЛАГЫНХАА САНХҮҮГИЙН ЗӨРЧЛҮҮДИЙГ ИНЕГ-ЫН ДАРГА С.МӨНХНАСАН АРИЛГАХГҮЙ НЬ

Иргэний нисэхийн салбарт сахилга хариуцлага алдагдаж, агаарын хөлгүүд эрсдэлд орсон талаар өмнө нь бид уншигчдадаа хүргэсэн. Тэгвэл энэ удаа тус салбарт санхүүгийн зөрчлүүд их гарч, ИНЕГ-т маш их хэмжээний хохирол учирсан атал өнөөгийн удирдлага нь уг мөнгийг төсөвт буцаан авах талаар ямар нэг арга хэмжээ авахгүй байгааг хөндье. Магадгүй ИНЕГ-ын өмнөх дарга Л.Бямбасүрэнтэй өнөөгийн дарга С.Мөнхнасан нь нэг хэргийн яллагдагч учраас ашиг сонирхлын зөрчил гаргаж, хуучин удирдлагынхаа үйлдсэн санхүүгийн зөрчил, төсвийн хөрөнгөд учирсан хохирлыг нэхэж чадахгүй байгаа болов уу гэж хардах хүмүүс бий. Тодруулбал, ИНЕГ-ын дарга асан Л.Бямбасүрэн болон дэд дарга Б.Алтанцом нарт холбогдох, албан тушаалаа урвуулсан хэргийг НПГ-аас яллах дүгнэлт үйлдэн Хан-Уул дүүргийн Эрүүгийн хэргийн анхан шатны шүүхэд шилжүүлснээс хойш хэрхсэн нь тодорхойгүй болсон. ИНЕГ-ын даргаар ажиллаж байсан Л.Бямбасүрэн, дэд дарга Б.Алтанцом нарт Эрүүгийн хуулийн 22.1-3 дахь хэсэгт заасан “Улс төрд нөлөө бүхий албан тушаал, эрх мэдлээ урвуулан ашигласан” гэх үндэслэлээр яллах дүгнэлт үйлдсэн бөгөөд тэд Засгийн газрын агентлагийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийн холбогдох заалтуудыг зөрчин Зам, тээврийн хөгжлийн сайд Д.Ганбатын туслахаар ажиллаж байсан Л.Отгончимэгт 22.3 сая төгрөгийн орон сууцын дэмжлэг олгох тушаал гаргаж, түүний данс руу 20 сая төгрөг шилжүүлсэн. ЗТХЯ-ны Агаарын тээврийн бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах хэлтсийн даргаар ажиллаж байсан, өдгөө ИНЕГ-ын дарга С.Мөнхнасан өмнө нь орон сууцын дэмжлэг хэмээн ИНЕГ-аас 20 сая төгрөг авчихаад байхад 2017 оны арванхоёрдугаар сард дахин 10 сая төгрөг шилжүүлэх тушаал гаргаж, 2018 оны нэгдүгээр сард есөн саяыг нь олгосон хэрэгт холбогдсон юм. Ийм ашиг сонирхлын зөрчилтэй учраас өмнөх даргынхаа санхүүгийн зөрчлүүдийг төсөвт буцаан төвлөрүүлэх шаардлага аудитын байгууллагаас өгсөөр атал биелүүлэхгүй байна. Дуусгаагүй барилгад зарцуулсан зардлыг хэзээ барагдуулах вэ ИНЕГ-ын захиалгаар барьж эхэлсэн Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төвийн барилга гэж ашиглалтад ордоггүй нэг байшин бий. Тус газрынхан “Үүрэг трейд” компанитай 2011 оны зургадугаар сарын 30-нд ИНЕГ/ТББ/БУ-47/10/93 дугаартай гэрээ байгуулж, бариулж эхэлсэн юм. Таван блок бүхий иргэний нисэхийн салбарын удирдлагын цогцолбор байгууламж болно хэмээн ажлыг нь эхлүүлсэн ч бүтэн 10 жил өнгөрчихөөд байхад ашиглалтад орсонгүй. Уг нь 2018 оны арванхоёрдугаар сарын 20-нд хүлээлгэн өгөхөөр гэрээнд тусгасан байдаг. Товлосноосоо хойш дөрвөн жил шахмын хугацаа хэтэрчихээд байхад ашиглалтад оруулахгүй байгаа шалтгааныг тайлбарлах хүн алга. Бодвол барилгын материалын үнэ нэмэгдсэн, төсвөөс цаг тухайдаа мөнгө нь ороогүй гэх тайлбар хэлцгээх биз. Гэхдээ ЗТХЯ-наас ч, Үндэсний аудитын газраас ч Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төвийн барилгыг ашиглалтад оруулах, төрд учирсан хохирлыг гаргуулахаар удаа дараа хандаж, өмнөх дарга Л.Бямбасүрэн, өнөөгийн удирдлага С.Мөнхнасан тэргүүтэнд шаардлага хүргүүлж байсан ч ажил хэрэг болсонгүй. Тухайлбал, Зам, тээврийн хөгжлийн сайд Л.Халтар 2021 оны хоёрдугаар сарын 18-нд А/23 дугаартай тушаалынхаа гурав дахь хэсэгт “Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төвийн барилгыг 2021 оны тавдугаар 1-ний дотор дуусган хүлээн авч, 2021 оны аравдугаар сарын 1-ний дотор үйл ажиллагааг эхлүүлэх арга хэмжээ авч ажиллахыг ИНЕГ (Л.Бямбасүрэн)-т үүрэг болгосугай” гэсэн байдаг. ИНЕГ-ын даргад өгсөн сайдын тушаал бүтэн жил өнгөрөхөд биелэгдээгүй, төрийн албаны залгамж чанар алдагдсанаас тус газрын шинэ дарга нь ч ямар нэг арга хэмжээ авсангүй бололтой. Тиймдээ ч Үндэсний аудитын газраас 2022 оны гуравдугаар сарын 25-нд өгсөн сахилгын хариуцлага тооцуулах тухай албан шаардлага С.Мөнхнасан даргад хаяглан хүргүүлсэн аж. Түүнд “Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төвийн барилга угсралтыг хийж гүйцэтгэсэн “Үүрэг трейд” ХХК-д хамаарах, өмнөх аудитаар өгсөн, 15.3 тэрбум төгрөгийн албан шаардлагын хэрэгжилт хангалтгүй, Улсын комисст хүлээлгэж өгөөгүй тул гэрээний үүргийн биелэлтийн алданги 664.1 сая, мөн сүүлийн гурван жилд 958.6 сая төгрөгийн ашиглалтын зардал төлж, улсын төсвийн хөрөнгийг үр ашиггүй зарцуулсан байна. Тиймээс Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төвийн барилгыг хүлээн авч ашиглалтад оруулах ажлыг шуурхай зохион байгуулах, зөрчил гаргасан буруутай албан тушаалтанд сахилгын шийтгэл ногдуулан албан шаардлагын биелэлтийг 2022 оны есдүгээр сарын 30-ны дотор Үндэсний аудитын газарт ирүүлэхийг ИНЕГ-ын дарга С.Мөнхнасанд хариуцуулав” гэжээ. Шаардлагыг биелүүлэх хугацаа өнгөрөөд хагас сар шахам болж. ИНЕГ-ын Бүсийн нислэгийн хөдөлгөөний төв ашиглалтад ороогүй хэвээр. Аудитын байгууллагын дүгнэлтэд дурдагдсан дээрх хэмжээний мөнгө үр ашиггүй зарцуулагдсан асуудлыг нэг тийш нь цэгцлэх ажиллагааг хэзээ, хэн хийх вэ. Төрд учирсан хохирлыг буруутай албан тушаалтнаас гаргуулах хуулийн заалт хэрэгжихгүй байна Төрийн хэмнэлтийн хуулийн дагуу бол байгууллагын бүтэц, чиг үүргийг оновчтой тодорхойлж, цалин хөлсийг орлого, гүйцэтгэл, үр дүн, үр ашигтай нь уялдуулан олгох, чиг үүргийн давхардалтай, эсхүл чиг үүрэг ойролцоо, харилцан уялдаа бүхий үйл ажиллагаа гүйцэтгэж байгаа төсвийн байгууллага, төрийн болон орон нутгийн өмчит хуулийн этгээдийг өөрчлөн байгуулах, татан буулгах, бүтэц зохион байгуулалтыг өөрчлөх зэргээр удирдлагын зардлыг хэмнэхээр заасан байдаг. Гэвч ИНЕГ-ынхан хуулийг арай л өөрөөр хэрэгжүүлээд байх шиг. Тодруулбал, ИНЕГ-ын дэргэд байгуулсан Иргэний нисэхийн үндэсний төв гэх байгууллагад давхардсан чиг үүрэгтэй албан тушаалтнууд байна. Иргэний нисэхийн үндэсний төв нь 120 хүний орон тоотой байхаар бүтэц, орон тоог нь баталж. Өмнө нь зургаан хүн хийдэг байсан ажлыг ийнхүү 120 хүнтэй, үйл ажиллагаа нь давхардсан бүтэц бий болгож, МАН-ынхны шахааны, нисэхийн мэргэжлийн бус хүмүүсээр дүүргэх болсныг салбарынхан нь шүүмжилдэг ч ИНЕГ-ын удирдлага үл ойшоож буй аж. Жишээ нь, ИНЕГ-т 1-2-хон хүн хийж болоод байсан олон нийттэй харилцах ажлыг өдгөө Иргэний нисэхийн үндэсний төвийн хамтын ажиллагааны газарт таван хүний орон тоотой байхаар баталсан нь чиг үүргээ оновчтой тодорхойлж, ажил үүргийн давхардлыг арилгаж, цалин хөлсийг нь хэмнэх төрийн бодлоготой зөрчилдөөд байгаа бус уу. Аливаа албан тушаалд томилогдсон дарга нар багаа бүрдүүлж байгаа нэрээр төрийн албан хаагчдыг ажлаас нь халж, цүнх баригчид, дарга сэтэртнүүдийн шахааны хүмүүсийг оронд нь томилдог жишиг төрд бугшсан. Эл жишгээр дээрх төвд олон хүнийг ажилд томилсон гэх. Энэ мэт явдлыг өөрчлөхийн тулд төрийн албан тушаалтныг хууль бусаар халсан, чөлөөлсөн, түр чөлөөлсөн, халсны улмаас төрд учруулсан хохирлыг буруутай албан тушаалтнаар нөхөн төлүүлэхээр Төрийн албаны тухай хуульд заасан байдаг. Төрийн жинхэнэ албан хаагчийг хууль бусаар чөлөөлж, халах тохиолдол салбар бүрт бий. ИНЕГ-т ч ийм явдал гарсаар. Шүүх төрийн албан хаагчийг үндэслэлгүйгээр халсныг тогтоож, ажилгүй байсан хугацааны цалин, нийгмийн даатгалын шимтгэл, татвар зэргийг ИНЕГ-аас гаргуулж тухайн ажилтанд олгохоор шийдвэрлэсэн тохиолдол нэг бус. Гэвч ИНЕГ-ын удирдлага төрд хохирол учруулсан буруутай албан тушаалтнаас мөнгийг нь гаргуулж, байгууллагаа хохиролгүй болгох талаар төдийлөн үр дүнтэй ажиллахгүй байгааг аудитын байгууллага онцолсон байна. Тодруулбал, Хан-Уул дүүргийн Иргэний хэргийн анхан шатны шүүхийн хоёр ч шийдвэрийн дагуу ажлаас үндэслэлгүй халагдсан гурван иргэнд 31.7 сая гаруй төгрөгийн ажилгүй байсан хугацааны нөхөн олговор ИНЕГ-аас олгожээ. Захиргааны ерөнхий хуулийн 103.1-т “Иргэн, хуулийн этгээдийн хохирлыг барагдуулсны улмаас өөрт учирсан хохирлыг захиргааны байгууллага Иргэний хуулийн 498.5-д заасны дагуу гэм буруутай албан тушаалтнаар буцааж төлүүлнэ” гэж заасан ч ИНЕГ-ынхан хэрэгжүүлээгүй учраас Үндэсний аудитын газраас ЗТХЯ болон ИНЕГ-т албан шаардлага хүргүүлж, энэ оны есдүгээр сарын 30-ны дотор хариу ирүүлэхийг мэдэгдсэн байна. Дээрх гурван иргэнээс гадна өөр хоёр ч хүн бас ажилгүй байсан хугацааны цалин, нийгмийн даатгалын шимтгэлд 35 сая төгрөг ИНЕГ-аас гаргуулсан гээд нийт 82.2 сая төгрөгийг буруутай хүнээс авч нөхөн төлүүлэх шаардлага хүргүүлсэн ч биелээгүй аж. “Гүрэн” дээд сургуулиас мөнгөө нэхэмжлэхгүй юм уу, С.Мөнхнасан дарга аа ЭЦА-ны Эдийн засгийн гэмт хэрэгтэй тэмцэх хэлтсийнхэн илрүүлж, харьяаллын дагуу АТГ-ын Мөрдөн шалгах хэлтэст шилжүүлэн шалгасан, “Гүрэн” гэх дээд сургууль руу олон сая төгрөг шилжүүлсэн хэргийг НПГ-аас энэ оны нэгдүгээр сард хэрэгсэхгүй болгожээ. ИНЕГ-ын дарга Л.Бямбасүрэн 2017 оны тавдугаар сарын 10-нд А/295 тоот тушаал гаргаж “олон улсад хүлээн зөвшөөрөгдсөн сертификат бүхий сургалтуудыг англи, монгол хэлээр зохион байгуулах” тендерийн үнэлгээний хороо байгуулсан байдаг. Тус хороо нь хууль, журмаа зөрчин “Гүрэн” дээд сургуулийг тендерийн ялагчаар тодруулж, мөнгө шилжүүлсэн юм. Үнэлгээний хорооны дарга нь тус сургуулийн захирал Д.Дэмбэрэлдоржтой хуйвалдан “Цахим” дээд сургуулийг тендерт оролцсон хэмээн хуурамч баримт үйлдсэн нь шалгалтын явцад тогтоогдсон аж. Түүгээр ч зогсохгүй 2017 оны наймдугаар сарын 1-нд ИНЕГ/УЗ/ТББ/Ү-18/17 дугаартай сургалт, зөвлөх үйлчилгээ үзүүлэх гэрээ байгуулж 510 сая төгрөг “Гүрэн” дээд сургууль руу шилжүүлсэн болох нь “Баян сагсай аудит” ХХК-ийн гаргасан аудитын дүгнэлтээр батлагдаж төсвийн хөрөнгөд хохирол учирсан нь тодорхой болсон аж. Прокурорын байгууллагаас энэ хэргийг хянаад “Ё.Эрдэнэбат, П.Хатанбаатар, Б.Гангэрэл, Г.Батбаяр, С.Ерханат тэргүүтэй Тендерийн үнэлгээний хорооныхон албан үүрэгтээ хайнга хандсан гэмт хэргийн шинжтэй байна. Яллагдагч “Гүрэн” дээд сургуулийн захирал Д.Дэмбэрэлдорж, Б.Даваасүрэн нар бичиг баримт хуурамчаар үйлдсэн үйлдэл нь эрүүгийн гэмт хэргийн шинжийг хангаж байх боловч хөөн хэлэлцэх хугацаа дууссан тул хэрэгсэхгүй болгож шийдвэрлэх нь зүйтэй гэж дүгнэв” хэмээсэн байна. Үүнээс үзэхэд, ИНЕГ-аас “Гүрэн” хэмээх дээд сургууль руу тус сургуулийн захирал Д.Дэмбэрэлдорж нарын үйлдсэн хуурамч бичиг баримтаар 510 сая төгрөг шилжүүлж, төрийн байгууллагад хохирол учирсан нь тодорхой байгаа юм. Тэгэхээр ИНЕГ прокурорт хандаад учирсан хохирлоо дээрх сургуулиас гаргуулах боломжтой атал ямар нэг арга хэмжээ авахгүй байгаа нь хачирхалтай. Магадгүй Л.Бямбасүрэнтэйгээ ашиг сонирхлын зөрчилтэй учраас ИНЕГ-ын өнөөгийн дарга С.Мөнхнасан уг мөнгийг нэхэмжлэхгүй байгаа юм болов уу. ИНЕГ-ынхан прокурорын байгууллагад хүсэлт гаргавал 510 сая төгрөгийн хохирлыг нь “Гүрэн” дээд сургуулиас гаргуулах боломжтой санагдана. Прокурорын тухай хуулийн 20.1-т “Прокурор төрийн ашиг сонирхол зөрчигдсөн гэж үзвэл төрийн байгууллагын хүсэлтээр, нийтийн ашиг сонирхол зөрчигдсөн гэж үзвэл төрийн байгууллагын хүсэлт, эсхүл өөрийн санаачилгаар захиргааны болон иргэний хэрэг шүүхээр хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд зохигчоор, эсхүл гуравдагч этгээдээр оролцоно” гэж заасан байдаг. Нисэх, төмөр болон авто замтай холбоотой хэргүүдийг Тээврийн прокурорын газар хянадаг. Тус газарт ИНЕГ-ын удирдлага, тус газрын Хууль, эрх зүй, дүрмийн боловсруулалтын газар, чиг үүргийн давхардалтай гэж мэргэжлийн хүмүүс нь үздэг Иргэний нисэхийн үндэсний төвийн Захиргаа, хүний нөөцийн газрын хууль, эрх зүй хариуцсан мэргэжилтэн нь Тээврийн прокурорын газарт хүсэлтээ гаргаж, 510 сая төгрөгөө нэхэмжилбэл тэдэнд л хэрэгтэй сэн. Улс орны эдийн засаг хүндэрч, төр тэвчиж болох зардлуудаа хэмнэх, үрэлгэн байдлыг арилгахад чиглэсэн хууль хүртэл батлан хэрэгжүүлж буй энэ үед дээр дурдсан мөнгөн хөрөнгүүдийг буруутай байгууллага, хүмүүсээс гаргуулж чадвал ИНЕГ-ын санхүүд дэм болох учиртай. Өөр олон санхүүгийн зөрчлийн баримтуудыг бид дараа хүргэх болно.

461-Т ХОРИГДОЖ БУЙ Д.ЭНХБАЯР: АШИГ СОНИРХОЛЫН ТАЛЦАЛ, ЭЦЭС ТӨГСГӨЛГҮЙ ӨС ХОНЗОГНОЛООР НЭГНИЙХЭЭ ХИЙСНИЙГ НУРААДАГ “ТАМЫН ТОГОО”-НЫ ТОЙРГООСОО ХЭЗЭЭ ГАРАХ ВЭ?

Одоогоос нэр сарын өмнө буюу есдүгээр сарын 15-нд “Дарханы арьс ширний цогцолбор” ХХК-ийн гүйцэтгэх захирал Д.Энхбаярыг Авлигатай тэмцэх газраас өөрийн тань гомдолтой холбогдуулж мэдүүлэг авъя гэж дуудаад цагдан хорьсон талаар бид өмнө нь мэдээлсэн. Тэгвэл 461-т хоригдож буй Д.Энхбаяр Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх, Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ нарт хаяглаж ЗАХИДАЛ илгээсэн байна. Уг захидалд тус цогцолборыг тойрсон эрх ашгууд хийгээд Засгийн газрын тогтоолын дагуу хийгдсэн төсөл яагаад гацсан, хувийн хэвшлийн мөнгө, цаг хугацаа, хүч хөдөлмөр хэрхэн үнэгүйдэж, үйлдвэр балгас болон үлдэх эрсдэл үүсч, хувийн хэвшил төдийгүй улс хохирч байгаа талаар дэлгэрэнгүй өгүүлжээ. Түүний захидлыг бүрэн эхээр нь хүргэе. Захидал Монгол улсын иргэн, хувийн хэвшлийн төлөөлөл, Дархан арьс ширний цогцолбор ХХК-ийн захирал Д.Энхбаяр миний бие Засгийн газрын сайд нарт “Засгийн газрын хуралд ДАШЦББТӨХХК (төрийн компани) болон ДАШЦ ХХК (хувийн хэвшил)-ийн ТЭЗҮ, хөрөнгө оруулалт, үр ашгийн тооцоог харьцуулан зэрэг хамтдаа сонсгол хийж, танилцуулах хүсэлт”мөн Авилгатай тэмцэх газарт “ХХААХҮЯ-ны нэр бүхий албан тушаалтнуудтай холбоотой гэмт хэргийн гомдол”-ыг 2022-09-20ны өдөр гаргасны маргааш буюу 2022-09-21ны өдөр гэнэт 461-р цагдан хорих газарт хоригдоод сууж байна. Иргэн хүн миний ойлгосноор: Хаягдал болоод буй малын арьс ширийг үнэд хүргэж, улсдаа валют оруулж, олон мянган ажлын байрыг ТОГТВОРТОЙ бий болгож, эдийн засгийн бүтцийн өөрчлөлт, Монголын 3 өрх тутмын 1 нь шууд нөлөөлөх хүртээмжтэй эдийн засгийн бодлогыг хэрэгжүүлэхдээ: 300 гаран мянган малчин мал бүхий иргэд, 6000 гаруй ченж, 3000 гаруй мал эмнэлгийн салбарынхан, 16 мянган түүхий эд бэлтгэгч хөдөөгийн залуус, 2-7 мянган үйлдвэрийн ажилчид, 1-2 мянган тээвэр, ханган нийлүүлэгч, гадаад худалдаа ложистик даатгал, санхүүгийн салбарынхныг хамруулсан 1. Малын түүхий эдийн таваарын тогтолцоо 2. Аж үйлдвэрийн паркын бодлого 3. Экспорт гадаад худалдааны бодлого гэсэн цогц 3 бодлогыг төр, хувийн хэвшил, олон нийт хоорондоо өрсөлдөх бус, нэгдсэн нэг кластер, аж үйлдвэрийн парк, системд орж хамтран хэрэгжүүлэх зайлшгүйшаардлагатай гэдгийг холбогдох төрийн албан тушаалтнуудад тайлбарлаж, ойлгуулж, хэрэгжүүлснийхээ төлөө албан тушаалаа ашиглан төрийн өндөрлүүдэд тайлбарлаж хатгасан гэж буруутгаж байгаа бололтой. Энэхүү цогц 3 бодлого нь олон оролцогч талууд орсон хүнд ажил хэдий ч, ямар сансарын пуужин хөөргөх гэж байгаа биш өмнө нь бид хийж чадаж байсан зүйлээ орчин цагт нийцүүлэн хийх, бүрэн боломжтой ажил юм. Гэтэл дэлхийн улс орнууд сансрын салбарт төр хувийн хэвшил хамтарч, цаашлаад уг салбарыг хувьчилж байна. Гэтэл бид өмнө нь хийж чадаж байснаа хамтарч хийж чадахгүй сууж байгаа нь бидний харуусмаар бодит үнэн төрх болоод байна. Оюуны өмчөөр баталгаажин хийгддэг бүтээгдэхүүн хөгжүүлэлт, төслийн менежмент, төслийн бэлтгэл болон технологи, инженер геологи, хүний эрх, нийгэм, байгал орчин, эдийн засгийн нөлөөллийн суурь судалгаанууд гэх мэт олон судалгаа дэд ТЭЗҮ-үүдэд суурилсан ерөнхий төлөвлөгөө, нэгдсэн ТЭЗҮ, ажлын зургууд, дэд төсөл, төсвүүд, холбогдох инженерийн дэд бүтцүүдтэйгээ цогцоороо “Барилга бүтээн байгуулалт” болдог. ДАШЦ төслийг барина гэж амлалт мөрийн хөтөлбөртөө тусгасан нь “Улс төрчид бодлого тодорхойлогчид” хувийн хэвшил бид нар шиг өөрсдийн карманаасаа 4-5 тэрбум төгрөг гаргаад уг төслийн бэлтгэлийг амласан шигээ хийсэн нь хэн билээ!!! Үр хүүхэд ар гэрийнхээ талхны мөнгийг хороон, өөртөө өрийн дарамт үүсгэн хийх, өөрт ямарч санхүүгийн дарамт үүсэхгүй төсвийн мөнгөөр хийх хоёр тэнгэр газар шиг ялгаатай ойлголт. Бидний хувьд энэхүү улс оронд хэрэгтэй төслийг өөрсдийнх нь ард иргэдэд амлаж хийхээр, мөрийн хөтөлбөртөө тусгасан болоод холбогдох улсын бодлого, тогтоолуудыг хэрэгжүүлэх талаар бүхий л төрийн дарга, сайд нарт тайлбарлаж амласнаа биелүүлэхийн тулд боломжит гарц, шийдлүүдийг хайж, олон албан тушаалтан, сайд дарга нартай шийдлүүд харилцан ярилцаж, уг шийдлүүд нь ч бодит шийдвэрүүд болж байсан. Манай төслийн талаар төрийн өндөр албан тушаалтнууд юу юу ярьж байсныг дараах бичлэгээс харж болно. (Хэн юу хэлэв бичлэгүүд)... Энэ ярьж хэлснийхээ дагуу ч холбогдох ЗГ-н 226, 178, 185, 356, 234-р тогтоолуудыг У.Хүрэлсүх ерөнхийлөгч ерөнхий сайд байх үедээ, Оюун-Эрдэнэ сайд холбогдох кабенатаараа батлаж байсан. Малчид ард түмэндээ амласан амлалтандаа хүрэхээр ажилласан төрийн өндөрлөгүүдийн энэ үйлдэл албан тушаалаа урвуулан ашигласан гэмт хэрэг болох уу? Ямар нэгэн шахалт дарамтаар шийдвэр гаргасан хүн өөрсдийн сонгуулийн сурталчилгааг хийгээд явж байх уу. Мөн эдгээр тогтоол шийдвэрүүдийг хэрэгжүүлж арга хэмжээ, үйлдэл нь улсад хохирол учруулах санаа зорилго бүхий хатгалаг шийдвэр болох уу? Мөн уг шийдвэрүүд нь хувийн хэвшил биднийг хууран мэхлэж болохуу. Энэхүү аж үйлдвэрийн бодлогыг зөв гольдрилд оруулах зөв тогтоол шийдвэрүүдийг гаргасан төрийн дээд өндөрлөгүүд сайд дарга нартаа бид баярлаж явдаг. Ингэж дэд бүтэц санхүүгийн таатай нөхцөлөөр дэмжиж байж л үйлдвэрлэлийн салбарт стратегийн дотоод гадаадын хөрөнгө оруулагчид бий болж олон улсад өрсөлдөхүйц үр ашигтай үйлдвэрлэл хөгжих хөшүүрэг болох учиртай. Гагцхүү улс оронд хэрэгтэй хөгжлийн төслийг санхүүжүүлснээс бурууг хайхаасаа илүү хэн нь тогтоол шийдвэрийн өмнө хүлээсэн үүргээ биелүүлээгүйн улмаас хохирол учрах шалтгаан нь болов гэдэгт асуудлын гол нь байна. ЗГ-н 2019 оны 226, 2020 оны 178-р тогтоол (178 болон 226р тогтоол зургийг оруулах) ХХААХҮЯ-наас ДАШЦ ХХК-ийн байгуулсан бодлогын гэрээ”-р зээл бонд, лизенгийн хүүгийн татаас өгч дэмжинэ гэж заасан ЗГ-н 2020 оны 185, 234-р тогтоолуудаар олон улсын жишиг холбогдох хууль эрх зүйгээ хэрэгжүүлэхээр, мөн удаан хөрөнгө оруулалтаа нөхдөг үйлдвэрийн салбарт стратегийн хөрөнгө оруулагчдыг татах зорилгоор аж үйлдвэрийн паркийн дэд бүтэцийг төр хийж өгөхөөр болсон. Үүнтэй холбоотой ХХААХҮ сайд Мэндсайхан бидэнтэй уулзаж “дэд бүтцийг 100 хувь төр хариуцна, та бүгдийн хийсэн дэд бүтцийг оюуны өмч, бүх гарсан санхүүгийн зардал, гүйцэтгэлүүдээр чинь үнэлж авна гэсэн” ингэхдээ үндэсний аудитаар хянаж авна гэсэн. Үүний дагуу үндэсний аудит шалгаж 2021-09 сараас 2021-12 сар хүртэл шалгаж дүгнэлт гаргасан. Аудитын тайлан гармагц бид улсын тогтоол шийдвэрүүдийн дагуу дэд бүтцийг шилжүүлж өгөх хамтран ажиллах гэрээнд орцгоосон. Гэвч бидэнтэй гэрээ хийж холбогдох тогтоол шийдвэрүүдийг хэрэгжүүлнэ гэж хэлчихээд цаанаа давхар ажлуудыг санаатайгаар хийж байсан нь олон баримтаар нотлогддог. Жишээ нь шинээр зарлагдаад байгаа тендер ажлуудын жагсаалтыг харж болно. Мөн Дархан уул аймагт газар авахаар хандсан бичиг баримтуудаар нотлогдоно. Энэ нь бидэнд гэрээ хийж хамтарч ажиллана гэж хэлчихээд цаанаа хуурах санаа зорилго агуулж хувийн хэвшлийнхний болон хөгжлийн банкны дэд бүтэцэд оруулсан хөрөнгө оруулалтыг санаатайгаар гацааж улсад болон хувийн хэвшилд хохирол учруулах үндэслэл болоод байна. ХХААХҮЯ нь дээрх тогтоол шийдвэрүүдийг хэрэгжүүлэгч субектив мөн, мөн хөгжлийн банк болон хувийн хэвшлийн дэд бүтцийн хөрөнгө оруулалтыг санаатайгаар ХХААХҮЯ болон ДАШЦББ ТӨХК-ийн эрх мэдлээ ашиглан гацааж, хохирол учруулаад байгаа гэж бид АТГ-т гомдол гаргаад байгаа юм. Өнөөдөр АТГ биднийг шалгаж байгааг бид буруутгахгүй хардаж шалгах эрх нь АТГ-д байгаа. Гагцхүү хувийн хэвшил ДАШЦ болон төрийн ДАШЦББ ТӨХК хоёрыг яг ижил шударгаар аль нэгнийх нь асуудлыг шалгаж байгаа бол нөгөөгийнх бас тэр асуудлыг буюу 1:1 харьцаагаар шударга шүүгээч гэж хүсч байна. Хэрэв намайг энд хорьж байгаад шалгаж байгаа бол тэднийг мөн энд байлгаж шалгаж өгөөч гэж хүсч байна. Бид заавал өөрсдийнхөө хийсэн ТЭЗҮ, судалгаа, бэлтгэл ажил, барилга, бүтээн байгуулалтаа цогцоор нь 100 хувь зөв гэж зүтгэхгүй. Хэрэв бидний хийсэнтэй төрийн компани хийсэн зүйлс зөрж байвал хамтраад засч сайжруулаад урагшлая, гагцхүү бидний олон арван хүсэлт, тайлбарт таг дуугуй, хариу өгөлгүй “Эс үйлдэхүй” бүү хийгээч, цаг хугацаа хөгжлийн банк болон бидэнд асар их үнэ цэнэ зардалтай байгааг, тогтоол шийдвэрээр хүлээсэн хариуцлагынхаа хүрээнд хариуцлагатай хандаач гэж хүсч байгаа юм. Аливаа алдаа оноо буруу, зөвөө талууд шударгаар ойлголцоё мөн хамтраад ЗГ-ын тогтоол шийдвэрүүдээ ЗГ-ын тухай хуулийн 30.8д заасны дагуу хууль тогтоомжид нийцүүлэн гаргасан ЗГ-н шийдвэрийг Монгол улсын иргэн, төрийн албан тушаалтан, байгууллага, аж ахуй нэгжүүд биелүүлэх үүрэгтэй гэсний дагуу хэрэгжүүлж, өөр өөрийн оролцооны түвшинд хамртах нь л улс оронд хамгийн үр ашигтай хувилбар гэдгийг та бид бүгд мэдэж байгаа билээ. Өнөөдрийн намчирхал, ашиг сонирхолын талцал, эцэс төгсгөлгүй өс хонзогнол, нэгнийхээ улс оронд хийсэн чухал зүйлсийг нурааж, нэгнийхээ үед хийсэн төрийн болон хувийн хэвшлийн хөрөнгийг гацааж үнэгүйдүүлж улсын өрийг тэр хэмжээгээр нэмсээр би биеэ татаж унагадаг тамын тогооны тойргоос залуус бид өөр өөрсдөөсөө эхлэн уг тойргоос гарч бусдыгаа манлайлж энэ угжирсан чөтгөрийн тойргоос гарцгаая!!! гэж уриалж байна. Залуус бид үүнийг л хүсч байна бас эрэлхийлж байна. Дархан арьс ширний цогцолбор төсөл дээр төр, хувийн хэвшил, олон нийт бүгд оролцож хамтраад бүх зүйлийг нэг удаа зөвөөр нь хийж жишиг тогтооё!!! Эс бөгөөс нөгөө л эцэс төгсгөлгүй тамын тогооны угжирсан чөтгөрийн тойргоос гарахгүй өнөөдөр би маргааш та гэх мэт цаг хугацаанд нэгдэн ирээдүй хойчдоо өрөнд баригдсан монголыг хүлээлгэн өгөх яланд бүгд унана. Үүнийг хамтдаа үгүй хийж, шийдлээ олох шудрага шүүх дээр хамтдаа удахгүй зогсож, сайн цагийн эхлэлийг тавилцаж сайхан мөч ирнэ гэдэгт зөн билэгт, ухаант ардын минь “цагаа олсон мэдрэмж, сэтгэлээ олсон ухаан, хүслээ олсон хөдөлмөр”-ийн хүчээр тун удахгүй биелэлээ олно гэдэгт итгэлтэй байна. Эрхэм хүндэт У.Хүрэлсүх ерөнхийлөгчөө, эрхэм Л.Оюун-Эрдэнэ ерөнхий сайдаа та бүгд намайг энэ төслийн төлөө ямар хоёргүй сэтгэлээр хандаж, асуудал гарвал шалтаг тоочихгүй, аргыг нь олох аргачлалаар өдийг хүртэл ирснийг тодорхой түвшинд мэдэх байх гэж бодож байна. Мөн Л.Амарбаясгалан сайд та төрийн албанд төр хувийн хэвшил өрсөлдөх бус үр ашигтай хамтын ажиллагааг хэрэгжүүлэх бодлогыг баримталж байгаа. Та бүгд төр, хувийн хэвшлийн тооцоо судалгааг нээлттэйгээр сонсгол хийх боломжоор хангаж, өнөөдрийн шүүх шалгалтыг 1:1-н харьцаанд шударгаар шүүх боломжоор хангаж өгөхийг хүсч байна. Дархан арьс ширний цогцолбор ХХК-ийн захирал Д.Энхбаяр

"АТАР" ТАЛХНЫ ҮНЭ 2,152 ТӨГРӨГ БОЛЖ, ӨМНӨХ ДОЛОО ХОНОГООС 25% ӨСЖЭЭ

Энэ сарын 10-ны байдлаар хүнсний гол нэрийн барааны үнэ өмнөх сараас 2.6 хувь, өмнөх долоо хоногоос 3%-аар өссөн байна. Улаанбаатар хотод зарим гол нэрийн барааны дундаж үнэ /аравдугаар сарын 10-ны байдлаар/: Импортын бөөрөнхий сонгино 2,783 төгрөг болж өмнөх долоо хоногоос 7.1 хувь Төмс 1,298 төгрөг болж 6% Өндөг 478 төгрөг болж 1.7% 1-р зэргийн гурил 1,847 төгрөг болж 9.1% Атар талх 2,152 төгрөг болж 24.9% өссөнийг Үндэсний статистикийн хорооноос мэдээллээ.

Б.ЖАРГАЛСАЙХАН: ТЭГШ, СОНДГОЙГООР ЯВУУЛААЧ ЭЭ...

Тэрээр цахим хуудаснаа: "Хотын дарга Сумьяабазар "Түгжрэл ойрын 10 жилдээ ч шийдэгдэхгүй байж магадгүй. Энэ бүхнийг шийдэхийг тулд 9,7 их наяд хэрэгтэй гээд өгтөл 420 тэрбумыг төсөвлөсөн. Тэр хаанаа ч хүрэхгүй" гэх ухааны юм ярьж байна лээ. Энэ түгжрэл иргэдийг залхааж уур бухимдлыг төрүүлж байна шүү. Тийм учраас тэгш сондгойгоор нь явуулаач ээ. Дээр нь хэдэн автобус оруулаад ирж чаддаггүй малууд уу. Мөнгө нь байхад хэдэн жолооч явуулаад болоод биз дээ. Хоёр машинтай болох нэг нь болно биз. Дайгдаад явах нь явна л биз. Ярихаас илүү ямар нэг арга хэмжээ аваач ээ" хэмээжээ.

20 МЯНГАТААС ИЛҮҮ ТОМ ДҮНТЭЙ ДЭВСГЭРТ ГАРГАХ ХЭРЭГЦЭЭ ҮҮССЭН ГЭВ

Улсын Их Хурлын дарга Г.Занданшатар өнгөрсөн жилийн наймдугаар сард Монголбанкны Тэргүүн Дэд Ерөнхийлөгч Г.Дөлгөөнийг хүлээн авч уулзахдаа, төрийн мөнгөн дэвсгэртийг үнэгүйдүүлэхгүй байх зарчмыг баримталж, том мөнгөн дэвсгэртийг гүйлгээнд гаргах талаар судалгаа хийхийг Төв банканд даалгасан. Тэгвэл Төв банкнаас УИХ-д өргөн барьсан 2023 оны мөнгөний бодлогын төсөлд “Монгол Улсын мөнгөн тэмдэгтийг эдийн засгийн ач холбогдол бүхий үр ашигтай зохистой бүтэцтэй болгохын тулд шаардлагагүй зарим жижиг дэвсгэртүүдийг гүйлгээнээс хасах, 20,000-таас илүү том нэрлэсэн дүнтэй мөнгөн дэвсгэрт гаргах арга хэмжээг авах хэрэгцээ үүсэж байна” хэмээн тодотгожээ. Мэдээллээс эшлэхэд: Монгол Улс зах зээлийн эдийн засгийн тогтолцоонд шилжин орж, шинэ Үндсэн хууль батлагдсантай холбоотойгоор 1993-1995 онуудад мөнгөн тэмдэгтүүдээ шинэ загвартайгаар хэвлэж, гүйлгээнд гаргасан. Энэ хугацаанд 20,000-тын дэвсгэртийг 2006 онд хэвлэж гаргаснаас хойш шинэ дүнтэй аливаа дэвсгэрт гаргаагүй. Одоогоор Монгол Улсын бэлэн мөнгөний гүйлгээнд 1-т, 5-т, 10-т, 20-т, 50-т, 100-т, 500-т, 1000-т, 5000-т, 10000-т, 20000-тын гэсэн нийт 11 төрлийн цаасан тэмдэгт хүчин төгөлдөр ашиглагдаж байна. Мөнгөн дэвсгэртүүдийг анх гаргаснаас хойших 29 жилийн хугацаанд мөнгөн тэмдэгтийн бүтэц, худалдан авах чадварт дараах өөрчлөлтүүд гарчээ: • Монгол Улсын эдийн засаг өсөн томорч, 1993 онд 227 тэрбум төгрөг байсан нэрлэсэн дотоодын нийт бүтээгдэхүүн (ДНБ) 2021 онд 43.0 их наяд төгрөгт хүрч, 189 дахин өссөн байна. Инфляцаас шалтгаалан 1993 оноос хойш манай улсын мөнгөн тэмдэгтүүдийн дотоод худалдан авах чадвар буурсан. Тухайлбал, өнөөгийн байдлаар 1, 5, 10, 20 төгрөгийн хувьд дотоод дахь бодит худалдан авах чадваргүй байгаагийн зэрэгцээ тэдгээрийг үйлдвэрлэх зардал нэрлэсэн өртгөөсөө өндөр байна. 20,000-тын мөнгөн дэвсгэртийн бодит худалдан авах чадварыг инфляцаас хамааруулан өнөөгийн байдлаар тооцвол анх гүйлгээнд гаргаж байсан үеэс 70 хувиар буурсан буюу 5960 төгрөгтэй (2006 оны үнээр) тэнцэж байна. • Мөнгөн дэвсгэртийн худалдан авах чадвар муудсаар байгааг харуулах өөр нэг хүчин зүйл нь түүний гадаад валюттай харьцах ханш гэж Төв банк тайлбарлаж буй юм. Хамгийн том дэвсгэрт болох 20,000 төгрөгийн хувьд анх гүйлгээнд гаргаж байсан 2006 онд 17 ам.доллартай тэнцэж байсан бол 2022 оны эхний хагас жилийн байдлаар 6.4 ам.доллартай тэнцэж байгаагаас үзэхэд гадаад худалдан авах чадвар 2.6 дахин буурчээ. Гэтэл манай улстай орлогын түвшнээрээ ойролцоо улсуудын хамгийн том мөнгөн дэвсгэрт нь дунджаар 40 ам.доллартой тэнцэж байна. • Сүүлийн жилүүдэд 20,000-тын мөнгөн дэвсгэртийн хэрэглээ эрс өсөж байна. Тухайлбал, дэвсгэртийн тоогоор нийт гүйлгээнд байгаа бэлэн мөнгөний 8.1 хувийг эзэлж байгаа бол мөнгөн дүнгээр 67 хувийг дангаараа эзэлж байна. Үүнийг мэргэжилтнүүд хамгийн том дүнтэй дэвсгэртэд ирэх ачаалал хэт ихэссэн гэж үздэг. • Үндэсний статистикийн хороо (ҮСХ)-ны мэдээгээр 2019 онд улсын хэмжээнд нэрлэсэн дундаж сарын цалин 1,124,300.00 төгрөг (394.5 ам.доллар) байсан бөгөөд үүнийг бэлнээр авах, төлөх шаардлагатай гэж үзвэл 56 ширхэг 20,000-тын мөнгөн тэмдэгт эсвэл 112 ширхэг 10,000-тын мөнгөн тэмдэгт шаардлагатай болно. Хөгжиж буй бусад орнуудтай харьцуулж үзэхэд дундаж цалинг том дүнтэй дэвсгэртээр бэлнээр олгоход 5-6 ширхэг дэвсгэрт шаардагддаг байна. Өөрөөр хэлбэл, манай улсын төв банк зохистой хэмжээнээс 10 дахин их дэвсгэрт ашиглаж байна. • Дэвсгэртийн тооны хувьд 11 төрлийн цаасан тэмдэгт байгаа хэдий ч 1-т, 5-т, 10-т, 20-тын дэвсгэртүүд цөөн тохиолдолд мөнгөний хариултад ашиглагдах төдийгөөр хязгаарлагдаж, тэдгээрийн худалдан авах чадвар нь тэг байгаагаас ялангуяа 1-т, 5-тын дэвсгэртийг ихэвчлэн зориулалтын бусаар ашиглах хандлага нэмэгдсэн. Үүнээс шалтгаалан эдгээр жижиг дүнтэй дэвсгэртүүд Монголбанканд болон банкуудад буцан орж ирэхгүй байна. • Өргөн хэрэглээний бараа, үйлчилгээний дотоодын жижиглэнгийн зах зээл дээрх үнийг судалж үзэхэд өнөөдөр хамгийн хямд бараа 100-200 төгрөг (орос чүдэнз, ширхгийн бохь, найруулдаг цай) төгрөг байна. Улаанбаатар хотын гэр хорооллын ус түгээх худагт 10 литр усыг 10 төгрөгөөр худалдаж байна. Үнийн хувьд Номин хүнсний сүлжээ дэлгүүрийн барааг төлөөлөл болгон авч үзвэл ихэвчлэн үнийн хувьд 1249, 1319, 2679, 6559, 999 гэх мэт тогтоогдсон байна. Эдгээр энгийн тооцооноос харахад Монгол Улсын гүйлгээнд хүчин төгөлдөр байгаа мөнгөн тэмдэгт өнөө цагт: • Инфляцаас шалтгаалан үнэгүйдэлд орсон, • Үнэгүйдэлд орсноос шалтгаалан жижиг дэвсгэртийг хэвлэх өртөг нь нэрлэсэн үнээс өндөр байх болсон, • Төгрөгийн ам.доллартай харьцах ханшийн урт хугацааны үргэлжилсэн сулралтаас шалтгаалан гадаад худалдан авах чадвар муудсаар байна. Түүнчлэн хэт олон тооны буюу 11 төрлийн цаасан дэвсгэртийн төрөлтэй байгаа нь оновчгүй, үр ашиг муутай бүтэц болж хувирсан байгаа тул Монголбанк цаашид бүтцэд нь шинэчлэл хийх шаардлагатай юм. Монголбанк энэ чиглэлээр олон улсад ашигладаг түгээмэл аргачлалуудыг ашиглан судалгаа, тооцоог хийж буй аж. Төгрөгийн худалдан авах чадварын уналтаас шалтгаалан манай орны мөнгөн тэмдэгтийн зохистой бүтэц алдагдаад байна. Тухайлбал, манай улстай ойролцоо түвшний хөгжиж буй бусад орнуудтай харьцуулж үзэхэд эдийн засагт байх зохистой хэмжээнээс 9 дахин их тооны дэвсгэрт гүйлгээнд ашиглаж байна. Үүний зэрэгцээ хэвлэх өртгөөс хэд дахин бага нэрлэсэн дүнтэй, гүйлгээнд бараг ашиглагдахгүй дэвсгэртүүд (1-т, 5-т, 10-т) ч нэмэгдэж байна. Хамгийн том дүнтэй дэвсгэрт болох 20,000-тад ирэх ачаалал нэмэгдэж, бодит худалдан авах чадвар муудсаар байна. Шаардлагагүй зарим жижиг дэвсгэртүүдийг гүйлгээнээс хасах, 20,000-таас илүү том нэрлэсэн дүнтэй мөнгөн дэвсгэрт гаргах арга хэмжээг авснаар Монгол Улсын мөнгөн тэмдэгтийн бүтэц дэх үр ашиггүй байдлыг бууруулж, бүтцийг сайжруулна. Том дүнтэй мөнгөн дэвсгэрт гүйлгээнд гаргасны дараа бусад олон тооны жижиг дэвсгэртүүдийн хэрэглээ буурч, эргэлт нь удааширснаар богино хугацаанд дахин дахин үйлдвэрлээд байх хэрэгцээ буурна гэж тайлбарлаж буй юм.

ЯЛ ЭДЛЭХЭЭС ЗАЙЛСХИЙСЭН 100 ИРГЭНИЙ ЯЛЫГ ХОРИХ ЯЛААР СОЛИЛОО

Прокурорын байгууллага ял эдлүүлэх ажиллагаанд хүний эрх, эрх чөлөө зөрчигдөхөөс хамгаалах, урьдчилан сэргийлэх зорилгоор хорих, хорихоос өөр төрлийн ял эдлүүлэх болон цагдан хорих, баривчлах, саатуулах шийдвэрийг биелүүлэх ажиллагаатай 458 удаа танилцаж, шалгалт 70, судалгаа 37-г хийжээ. Дээрх ажиллагааны явцад холбогдох хууль, журмыг зөрчсөн, хангалтгүй хэрэгжүүлсэн 185 зөрчлийг илрүүлж, шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагад 17 шаардлага бичиж хүргүүлсэн байна. Прокурорын шаардлагыг хүлээн авсан байгууллага, албан тушаалтан ял эдлүүлэх ажиллагааны явцад гарсан зөрчил, түүнд нөлөөлсөн шалтгаан нөхцөлийг арилгах арга хэмжээ авч, 5 алба хаагчид сахилгын шийтгэл оногдуулсан байна. Мөн ял эдлэхээс зайлсхийсэн 100 иргэний ялыг эрүүгийн хуульд заасны дагуу солиулах арга хэмжээ авчээ. Тодруулбал, торгох ялыг шүүхээс тогтоосон хугацаанд нь биелүүлээгүй 23, нийтэд тустай ажил хийлгэх ялыг гүйцэтгээгүй 40, зорчих эрхийг хязгаарлах ял эдлэхээс зайлсхийсэн 37 иргэний ялыг хорих ялаар солиулсан байна. Түүнчлэн бусдад учруулсан хохирлоо нөхөн төлсөн, ял эдлэх хугацаандаа ноцтой зөрчил гаргаагүй, оногдуулсан ялын тодорхой хувийг эдэлсэн 85 иргэнийг хорих ялаас нь хугацааны өмнө суллах талаар хорих байгууллагын тодорхойлолтыг үндэслэн дүгнэлт бичиж, шүүхээр шийдвэрлүүллээ.

ПРОКУРОР: МӨРИЙТЭЙ ТОГЛООМ ТОГЛОХ ЗӨРЧЛИЙН ХЭРЭГ ЕСДҮГЭЭР САРД 3 ДАХИН ӨССӨН БАЙНА

Улсын хэмжээнд 2022 оны 9 дүгээр сарын байдлаар 233053 зөрчлийн хэрэг бүртгэгдсэн нь 8 дугаар сартай харьцуулахад 0.01 хувиар өссөн байна. Нийт зөрчлийн хэргийн 74.2 хувь нь Нийслэлд, 25.7 хувь нь орон нутагт бүртгэгдсэн бол 99 хувийг Цагдаагийн байгууллага, 0.18 хувийг Мэргэжлийн хяналт, 0.01 хувийг Онцгой байдал, 0.79 хувийг бусад байгууллагын эрх бүхий албан тушаалтнууд шалгаж шийдвэрлэсэн байна. Дээрх хугацаанд 230895 хүн, 293 хуулийн этгээд Зөрчлийн тухай хуульд зааснаар шийтгүүлсэн ба өмнөх сараас шийтгэл оногдуулсан хүн 0.7 хувиар буурч, хуулийн этгээд 13.6 хувиар өсжээ. Зөрчил үйлдсэн хүмүүсийн 76 хувь нь эрэгтэй, 24 хувь нь эмэгтэй байгаа бол 64.4 хувь нь 26-45 насныхан байна. Өнгөрсөн 9 дүгээр сард үйлдэгдсэн зөрчлийг 8 дугаар сартай харьцуулбал Мөрийтэй тоглоом тоглох зөрчлийн хэргийн гаралт хамгийн их өссөн дүнтэй байна. Тодруулбал, Мөрийтэй тоглоом тоглох зөрчил 3 дахин, Олон нийтийн газарт зүй бусаар биеэ авч явах зөрчил 29.4 хувиар, Гамшгаас хамгаалах тухай хууль зөрчих зөрчил 25 хувиар, Хүүхдийн эрхийг зөрчих зөрчил 17.5 хувиар, Нийтийн зориулалттай орон сууцны оршин суугчдын амгалан тайван байдлыг алдагдуулах зөрчил 7.6 хувиар, Танхайрах зөрчил 0.4 хувиар тус тус өсжээ. Харин Хулгайлах зөрчил 21.4 хувиар, Архидан согтуурахтай тэмцэх тухай хууль зөрчих зөрчил 17.8 хувиар, Төрийн албан тушаалтны шийдвэрийг үл биелүүлэх, үйл ажиллагаанд нь саад учруулах зөрчил 16 хувиар, Замын хөдөлгөөний аюулгүй байдлын тухай хууль зөрчих зөрчил 2.1 хувиар, Гэр бүлийн хүчирхийлэлтэй тэмцэх тухай хууль зөрчих зөрчил 1.4, Хүний биед халдах зөрчил 0.3 хувиар тус тус буурсан байна.

Д.ЗАГДЖАВ ГЕНЕРАЛ ХАСХОМ-ТЭЭ БҮРТГҮҮЛЭЭГҮЙ ОРД ГАЗАР, ЛИЦЕНЗЭЭ ГАДНЫХАНД ХУДАЛДАХ ГЭЖ БАЙНА

Шинэхэн бригадын генерал, ШШГЕГ-ын дарга Д.Загджавын талаар хэл ам, хийсэн бүхэн нь асуудал дагуулдаг талаар бид өмнө нь баримттай хүргэсэн билээ. Тэгвэл Д.Загджавын өөрийн хөрөнгө орлогын мэдүүлэгтээ бүртгүүлээгүй орд газар, аж ахуйн нэгжийнхээ лицензийг гадаадынханд худалдахаар явж буй талаар чих дэлсэх болов. Энэ талаар дэлгэрүүлэн хүргэе! Монгол Улсын хэмжээнд MV буюу ашиглалтын тусгай зөвшөөрөлтэй 1806, XV хэмээх хайгуулын тусгай зөвшөөрөлтэй 1226, нийт 3032 аж ахуйн нэгж үйл ажиллагаа явуулдаг гэдгийг АМГТГ-ын цахим хуудаснаас харж болно. Тэдгээрээс Дундговь аймгийн нутагт ашигт малтмал олборлох чиглэлээр 115, хайгуулын 136 аж ахуйн нэгж ажиллаж буй аж. Тэдний нэг нь эрхэм генералын ойрын төрлийн садангийн хүний хүүхдийн эзэмшилд бүртгэлтэй байдаг юм билээ. Тодруулбал, УБЕГ-ын Хуулийн этгээдийн улсын бүртгэлийн мэдээллийн сангийн цахим хуудсанд улсын бүртгэлийн 6396682 дугаартай “Гео зил” ХХК нь уул уурхай, бизнесийн зөвөлгөө өгөх, гадаад худалдааны чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулахаар байгуулсан, 2019 оны хоёрдугаар сарын 18-нд улсын бүртгэлд бүртгүүлсэн аж ахуйн нэгж. Тус компанийн захирал, эцсийн өмчлөгч нь Н.Ариунзаяа хэмээн бүртгэжээ. Тэрбээр бригадын генерал Д.Загджавын төрсөн дүү Д.Загдсүрэнгийн охин нь аж. “Гео-зил” ХХК нь 2019 оны нэгдүгээр сарын 30-нд Дундговь аймгийн Дэлгэрхангай, Хулд сумын нутаг дэвсгэрт түгээмэл тархацтай ашигт малтмал буюу барилгын материалын чиглэлээр 21 дүгээр зуун гэх талбайд 15408.02 га-д үйл ажиллагаа явуулах ашиглалтын MV021278 дугаартай тусгай зөвшөө рлийг 30 жилийн хугацаатай 2049 оны нэгдүгээр сарын 30-ныг хүртэл үйл ажиллагаа явуулахаар авчээ. Энэ том хэмжээтэй талбайд түгээмэл тархацтай ашигт малтмал буюу барилгын материалын ашиглалтын тусгай зөвшөөрлийг 2019 оны нэгдүгээр сарын 30-нд олгосон байдаг бөгөөд тухайн үед Д.Загджав Уул уурхай, хүнд үйлдвэрийн дэд сайдаар ажиллаж байсан нь тусгай зөвшөөрөл олгоход нөлөөлсөн байж болзошгүй гэх хардлага ч байдаг юм. Мөн бригадын генерал Д.Загджавын хамаарал бүхий гэж хэлж болохуйц өөр нэг компани Дундговь аймгийн Хулд суманд үйл ажиллагаа явуулах тусгай зөвшөөрөл эзэмшдэг юм байна. Гэхдээ тэр нь БНХАУ-ын хоёр ч аж ахуйн нэгжтэй хамтарсан хөрөнгө оруулалттай. Тодруулбал, Хятадын эрчим хүчний нөөцийн компани, БНХАУ-ын гэх аж ахуйн нэгжүүдтэй хамтарч МИНВЕСКО гэх компанийг М.Баатархүү гэх иргэн байгуулжээ. Энэ М.Баатархүү нь дээрх “Гео зил”-ийг ч удирдаж байсан нэгэн аж. МИНВЕСКО-гийн эцсийн өмчлөгч нь М.Баатархүү, Bao Geriletu нар бол гүйцэтгэх захирал нь Л.Сайханцэцэг гэх эмэгтэй. Бригадын генерал Д.Загджав Удирдах зөвлөлийнх нь даргаар ажилладаг “Монголын энх тайван найрамдлын байгууллага” НҮТББ-тай дээрх Л.Сайханцэцэг бас холбоотой аж. МИНВЕСКО ХХК нь Хулд сумын нутагт “Гео зил” ХХК-тай ижил нэртэй буюу 21 дүгээр зуун хэмээх талбайд 2016 оны арваннэгдүгээр сарын 8-нд MV020674 дугаартай бал чулууны хайгуулын чиглэлээр 3000.56 га-д үйл ажиллагаа явуулах зөвшөөрөл 30 жилийн хугацаатай авсан юм байна. Улмаар МИВЕСКО ХХК нь 21 дүгээр зуун талбайд эзэмшиж байсан 589.26 га газраа “Гео зил” компани руу шилжүүлснийг АМГТГ-ын Кадастрын хэлтсээс гаргадаг Ашигт малтмалын тусгай зөвшөөрлийн 2019 оны зургадугаар сарын хөдөлгөөний мэдээнд тодорхой тусгажээ. Лицензээ нөгөө компанидаа шилжүүлсэн МИНВЕСКО ХХК-д хэд хэдэн захирал байдаг агаад “Космо” ХХК-ийн захирал Б.Батбаасан, иргэн Ц.Энхбүрэн нараас гадна бригадын генерал Д.Загджав нь захирал гэх албан тушаалд хамаарагддаг гэх мэдээлэл бий. Гэхдээ АТГ-т жил бүр гаргаж өгдөг ХАСХОМ-тээ дээрх компанитай холбоотой хувьцаа эзэмшдэг талаар мэдүүлээгүй байдаг. Түүгээр ч зогсохгүй УБЕГ-ын Хуулийн этгээдийн бүртгэлийн санд бүртгэгдсэн, Удирдах зөвлөлийн даргаар нь ажилладаг “Монголын энх тайван найрамдлын байгууллага” НҮТББ-аа ч бүртгүүлээгүй байгаа юм билээ. Эдгээр компанийнхан нь Дундговь аймгийн нутагт эзэмшдэг ашиглалтын дээр дурдсан хоёр тусгай зөвшөөрлөө гадаадынханд өндөр үнээр худалдахаар явж байгаа гэх мэдээлэл бий. Өөрөөр хэлбэл, Д.Загджав генералтай санхүүгийн юм уу, өөр ямар нэг байдлаар хамааралтай аж ахуйн нэгжийнхэн Монгол Улсын газар шороог лиценз хэлбэрээр наймаалцах гэж буй аж. ХАСХОМ-тээ бүртгүүлээгүй аж ахуйн нэгж, орд газраа гадаадынханд худалдах гэж байгаа нь үнэн ч бай, хов жив ч байлаа гэсэн АТГ Авлигын эсрэг хуулийн 13.5-13-8 дарь хэсгийг үндэслэл болгон шалгаж нягтлах, улмаар хариуцсан салбарын сайд хариуцлага тооцох боломж бүрэн бий. Авлигын эсрэг хуулийн 13.5-д “Авлигатай тэмцэх газар өргөдөл, гомдол, мэдээллийн мөрөөр, эсхүл төлөвлөгөөт хяналтаар шалгалт явуулж болно” гэж заасан бол 13.8.4-т “нэг жилийн цалинтай тэнцэх буюу түүнээс их хэмжээний хөрөнгө, орлогыг мэдүүлээгүй, худал мэдүүлсэн, эсхүл хөрөнгө, орлогын мэдүүлгийг гаргаж өгөөгүй, гаргахаас татгалзсан бол албан тушаалаас нь огцруулах буюу ажлаас халах” заалттай. эх сурвалж:arslan.mn

Д.ЗАГДЖАВЫН АЛДСАН ХОРИГДЛУУДЫГ ОЛОХЫН ТУЛД ТӨСВӨӨС ИХ ХЭМЖЭЭНИЙ ЗАРДАЛ ГАРЧ БАЙНА

ШШГЕГ-ын дарга, шинэхэн Бригадын генерал Д.Загджавын ажлын хариуцлага алдсантай холбоотой асуудлууд ар араасаа гарсаар байна. Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагын алба хаагчид ч мөн удаа дараа ажлын зохион байгуулалт, дарамт шахалттай холбоотой гомдол саналаа дээшээ уламжилдаг боловч огт шийдвэрлэгдэхгүй байсаар өнөөдрийг хүрчээ. Д.Загджав даргын хамар дороос байс хийгээд л нэг хоригдол оргодог болоод байна. Өнгөрсөн наймдугаар сард гэхэд л 2,3 хоригдол өөр өөр хорих ангиудаас оргоцгоосон. Тухайлбал, ШШГЕГ-ын харьяа 423 дугаар ангиас наймдугаар сарын 08-ны өдөр хоригдол А.Мөнхбат нь оргосон. Түүнийг өнгөрсөн хугацаанд бүтэн эрэн сурвалжлах баг гаран өдөр шөнөгүй хайж байж өнөөдөр дайчлан баривчилсан байна. Мөн Сэлэнгэ аймгийн Мандал сум дахь хорих 413 дугаар ангиас наймдугаар сарын 29-ний өдөр таван удаагийн ял шийтгэл эдэлсэн Б.Баянбаатар мөн л оргосон. Түүнийг шуурхайн эрэн сурвалжлах баг гарган хайснаар есдүгээр сарын 02-ны өдөр дайчлан баривчилсан. Тэгвэл Д.Загджав дарга хоригдолоо алдсан гээд жишим ч үгүй суух хооронд нь улсын төсвөөс өчнөөн зардал гарган шуурхайн багийг өдөр шөнөгүй ажлуулсны үр дүнд алдсан хоригдлоо олж, баривчилж байна. Зарим алдсан хоригдлуудыг нь өнөөдрийг хүртэл эрэн сурвалжилсаар л байна. Энэ бүх зардал чирэгдэлийг улсын төсвөөс гаргах биш хариуцлага алдсан ШШГЕГ-ын дарга Д.Загджав генералаар төлүүлдэг байя! Шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэх байгууллагын алба хаагчдаас байгууллагынхаа үйл ажиллагаанд аудит оруулах саналаа удаа дараа илэрхийлж байжээ. Учир нь тухайн байгууллагад хэмнэлтийн хууль үйлчлэхээс илүү албан тушаал дагасан авлига цэцэглэж, төсвийн мөнгийг үрэн таран хийх явдал хэрээс хэтэрсэн хэмээн эх сурвалж мэдээлэж байв. Түүнчлэн хоригдлуудтай ар гэрийнхнийг нь уулзуулахад хүртэл төлбөр мөнгө авдаг, хүнд суртал үүсдэг талаар эх сурвалжууд мөн хэлж байна. Албан тушаалын бөглөөс хийж буй Д.Загджав даргад яагаад хариуцлага тооцохгүй байна вэ?! Эх сурвалж:arslan.mn

1 ... 125 126 127 128 129 130 131 132 133 ... 295